Telefonbedrägerier – skydda dig

Telefonbedrägerier – skydda dig

Bedrägerier via falska telefonsamtal ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank. Bedragare riktar ofta in sig på äldre personer och andra utsatta grupper.

Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från banken, ett företag eller en myndighet. En bedragare är skicklig i det sociala samspelet och har kanske även tagit reda på personlig information om dig för att verka trovärdig. Bakom bedrägerierna står ofta kriminella nätverk. Var därför alltid skeptisk när någon okänd ringer, för att inte råka illa ut. Ta del av filmer och polisens tips för att skydda dig.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

  • Lämna aldrig utkoder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrigdin bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringeroch du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte påden som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänkerbedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

 

Mer information hittar du på Polisens hemsida – Till polisen

2018-11-29T08:43:20+00:00